Inhoudsopgave
1.1 Planologisch bestaande situatie
Hoofdstuk 3 Juridische toelichting
4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
4.2 Economische uitvoerbaarheid
Hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Planologisch bestaande situatie
Het voorliggende veegplan heeft betrekking op een vijftal verschillende plangebieden. Onderstaand worden de locaties genoemd waarop dit veegplan betrekking heeft en wordt het daar geldende bestemmingsplan puntsgewijs maar beknopt toegelicht.
-
Lutkepost in Buitenpost: hier geldt de beheersverordening dorpen Achtkarspelen (verbeelding: Buitenpost-Lutkepost). De beheersverordening is op 16 juni 2016 door de gemeenteraad vastgesteld. Op grond van deze verordening hebben de gronden de bestemming Woondoeleinden en zijn maximaal 12 woningen toegestaan. Het aantal woningen is geregeld door middel van een aanduiding. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Waling Dijkstrastraat 8 te Buitenpost: het bestemmingsplan dat hier geldt is 'Buitenpost - Dorp' vastgesteld op 3 februari 2011. Het betreffende stukje grond heeft hierin de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied'. Het betreft een stuk grond van ca. 215 m². Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering van het plan Lutkepost.
-
De Haven te Twijzel: voor deze locatie gelden twee bestemmingsplannen. Het water valt binnen het bestemmingsplan 'Buitengebied' vastgesteld op 6 maart 2014 en heeft de bestemming 'Water' en de dubbelbestemming 'Leiding - Riool'. De oever en de gronden voor de tuinen van de schepen vallen binnen de Beheersverordening dorpen Achtkarspelen vastgesteld op 16 juni 2016 en hebben de bestemmingen 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden (Verkeer - Verblijfsgebied)' en 'Agrarische doeleinden (Agrarisch)'.Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Fûgelkamp: Ook hier geldt de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. De betreffende gronden vallen deels binnen de bestemming 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden' en deels binnen de bestemming 'Maatschappelijke doeleinden' met de aanduiding 'begraafplaats'. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
B.J. Schurerweg te Surhuisterveen: voor deze locatie is het geldende planologische regime tevens de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. Het gaat om een weg die momenteel is bestemd als 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden'.
1.2 Nieuwe situatie
Nu duidelijkheid bestaat over de planologisch bestaande situatie wordt ingegaan op het planvoornemen zelf. Per locatie wordt een en ander toegelicht.
-
Lutkepost in Buitenpost: het is de bedoeling dat dertien in plaats van twaalf woningen kunnen worden gebouwd. Ten behoeve van dit voornemen bevat de verbeelding van dit veegplan, in afwijking op de beheersverordening, de aanduiding dat maximaal dertien woningen zijn toegestaan.: Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Waling Dijkstrastraat 8 te Buitenpost: het is de bedoeling dat het stukje Verkeer-Verblijfsgebied wordt herbestemd als 'Wonen'. Hierbij worden geen nieuwe bouwvlakken ingetekend, maar wordt een gebruik als bijbehorend tuin en/of erf toegestaan.
-
De Haven te Twijzel: het is de bedoeling dat binnen deze locatie ligplaatsen voor drie woonschepen worden toegestaan met daarbij behorende tuinen en schuurtjes. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Fûgelkamp: het is de bedoeling dat de gronden worden gebruikt voor woningbouw. Hiermee is reeds rekening gehouden sinds 2013. De momenteel geldende bestemmingen worden gewijzigd naar de bestemming 'Wonen'. Ter plaatse worden, maximaal vier woningen in de vorm van een twee-onder-een-kapwoningen mogelijk gemaakt. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
B.J. Schurerweg te Surhuisterveen: bij deze locatie is het de bedoeling dat het schoolplein van de naburige school wordt uitgebreid. Hiertoe moet de geldende bestemming worden gewijzigd in de bestemming 'Maatschappelijk'. In een zelfstandig besluit zal, tegelijkertijd met de vaststelling van dit bestemmingsplan door de raad, de weg aan de openbaarheid worden onttrokken.
Hoofdstuk 2 Omgevingsaspecten
2.1 Inleiding
Met omgevingsaspecten wordt gedoeld op diverse omgevings- en milieuaspecten die op grond van wet- en regelgeving van invloed kunnen zijn op het gebruik van de in het plangebied liggende gronden, en/of waar de voorgenomen ontwikkelingen effect op kunnen hebben. Hierbij kan gedacht worden aan onderwerpen als bodem, water, archeologie, geluidhinder, luchtkwaliteit, externe veiligheid en ecologie. In dit hoofdstuk worden deze onderwerpen behandeld.
2.2 Toetsing
-
Lutkepost in Buitenpost
Momenteel geldt voor het plangebied de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. Deze beheersverordening continueert in feite het bestemmingsplan 'Buitenpost-Lutkepost' dat oorspronkelijk is vastgesteld op 23 april 2009. Dit bestemmingsplan maakte 174 nieuwe woningen mogelijk en heeft de gevolgen hiervan op de omgeving uitvoerig onderzocht. De toevoeging van 1 woning waarbij gebruik gemaakt wordt van het bestaande bouwvlak levert geen dusdanig gewijzigde omstandigheden op dat niet langer kan worden uitgegaan van het onderzoek dat destijds is verricht. Ook zal moeten worden aangesloten bij de welstandcriteria, gebiedstype 10, deze is als bijlage bij de toelichting opgenomen. Om die redenen wordt geconcludeerd dat er geen omgevingsaspecten zijn die in de weg staan aan het onderhavige planvoornemen.
-
Waling Dijkstrastraat 8 te Buitenpost
Er hoeven voor de uitbreiding van de woonbestemming ten koste van de verkeerbestemming geen nadere onderzoeken te worden uitgevoerd. Het betreft een stuk grond van ca. 215 m², dat enkel zal bijbehorende tuin en/of erf zal worden gebruikt. Er is geen bedrijvigheid in de omgeving aanwezig, waarmee in het kader van de milieuafstanden rekening moet worden gehouden. Voor het overige wordt geen nieuwe bebouwing mogelijk gemaakt. Het enige dat gebeurt is dat het stuk weg ter plaatse wordt verwijderd.
-
De Haven te Twijzel
Met het plan worden ligplaatsen voor woonschepen mogelijk gemaakt. Daarbij worden bijgebouwen bij de woonschepen mogelijk van max. 50 m², per woonschip, met een maximale goothoogte van 3 meter en bouwhoogte van 6 meter. De begrenzing van het perceel loopt tot de waterlijn. In verband met de ruimtelijke kwaliteit is bij de Woonschepenverordening een beeldkwaliteitskader (welstandscriteria) woonschepen vastgesteld. De woonschepen moeten aansluiten bij de welstandcriteria, objectgerichte criteria woonschepen. Deze is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd. Aan de hierin gestelde criteria dient het woonschip te voldoen. Deze aanpassing van het bestemmingsplan ziet toe op de formalisering van een reeds ingezette ontwikkeling om de haven hiervoor geschikt te maken. Om die reden wordt ook een reeds als groentetuin in gebruik genomen stukje weiland nu als ‘Tuin’ gekoppeld aan het plan. Voor wat betreft de bijgebouwen bij de woonschepen wordt aangesloten de welstandsnota en dan gebiedsnummer 16 Buitengebied.Vanwege het betrekkelijk ondergeschikte voornemen is het plan gerelateerd aan de omgevingsfactoren zoals beoordeeld in de vigerende bestemmingsplannen. Daaruit blijkt dat er geen bijzondere milieuaspecten aan de orde zijn.
-
Fûgelkamp
De richtafstand tot begraafplaats voor het aspect geluid is 10 meter op basis van de VNG brochure Milieuzoneringen en bedrijven (milieucategorie 1). De feitelijke afstand van de geplande woningen tot de grens van de begraafplaats bedraagt minder dan de richtafstand. Deze begraafplaats kent een geringe capaciteit en zal derhalve zelden tot geluidsoverlast leiden.Door het gebruik van omheiningen en groenafscheidingen zijn kleinere afstanden ook toelaatbaar. Hieraan zal ruimschoots worden voldaan.
De aanwezigheid van de begraafplaats vorm daarmee geen belemmering voor de woonbestemming. Er is verder geen bedrijvigheid in de omgeving aanwezig, waarmee in het kader van de milieuafstanden rekening moet worden gehouden.
Archeologie geen nadere onderzoeken noodzakelijk (zowel niet voor steentijd als ijzertijd). Dit blijkt uit de provinciale FAMKE kaarten.
Figuur 1, FAMKE kaart steentijd-bronstijd (bron: fryslan.maps.arcgis.com)
Figuur 2, FAMKE kaart ijzertijd-middeleeuwen (bron: fryslan.maps.arcgis.com)
Op voorhand is er geen belemmering vanuit het aspect bodem,
Met de aanvraag voor omgevingsvergunning zal middels een bodemrapport moeten worden aangetoond dat de beoogde functies zich er kunnen vestigen.
Uit de risicokaart blijkt dat zich in de omgeving van de locatie geen risicobronnen bevinden. Ook wordt geen risicobron toegevoegd. Hierdoor doen zich vanuit het perspectief externe veiligheid geen belemmeringen voor.
De weg de Fûgelkamp die langs het plangebied loopt is een 30 km/u weg. De Wet geluidhinder verplicht in dit geval daarom niet tot akoestisch onderzoek. Voor het overige zijn er tevens geen andere geluidsbronnen aanwezig waarvoor akoestisch onderzoek is vereist.
Stedenbouwkundig is de locatie geschikt: De locatie is gesitueerd aan een bestaande ontsluitingsweg en de verkaveling sluit goed aan bij de bestaande bebouwingsstructuur in de directe omgeving. De woningbouwlocatie bevindt zich in het dorp, in de nabijheid van voorzieningen. De kavels hebben een omvang van circa 330 m2. Dit maakt dat de woningen naar verwachting in het middensegment vallen en daardoor bereikbaar zijn voor een brede doelgroep. De woningen zijn met name geschikt voor (startende) gezinnen. Onder deze doelgroep is voorlopig nog behoefte aan passende woningen, omdat voormalige gezinnen (‘empty nesters’) en senioren eengezinswoningen bezet houden.
Het plan onderscheidt zich van andere woningbouwontwikkelingen in Harkema, die zich óf op het hogere segment richten (Wide Pet Zuid en Betonwei) óf op de (sociale) huursector (Nijebuorren 11 en de Gymzaal-/tennisbaanlocatie aan de Nijebuorren/ Nijkamp). Bovendien spelen deze plannen in op andere doelgroepen (m.n. senioren) en andere woningtypes (appartementen/grote vrijstaande woningen)
Er kan geconcludeerd worden dat de behoefte aan de 4 woningen voldoende is.
De woningen moeten aansluiten bij de welstandcriteria, gebiedstype 10, deze is als bijlage bij de toelichting opgenomen.
Veranderingen in de luchtkwaliteit worden grotendeels veroorzaakt door de toename van het verkeer. Als aannemelijk is dat er geen sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde, vormen luchtkwaliteitseisen in beginsel geen belemmering voor het project. In dit geval is er van een feitelijke of dreigende overschrijding geen sprake. In de provincie Fryslân zijn de achtergrondconcentraties PM10 en NO2 laag. De afgelopen jaren zijn berekeningen uitgevoerd voor verschillende provinciale wegen met de hoogste verkeersintensiteiten. De uitkomsten hiervan geven aan dat de grenswaarden niet worden overschreden. Nu op de drukste wegen in onze provincie de grenswaarden niet worden overschreden kan gelet op de verkeersintensiteit. Rondom het betreffende gebied aan de Fûgelkamp wordt geconcludeerd dat een overschrijding van grenswaarden niet te verwachten is.
Ecologisch onderzoek: de zorgplicht die staat vastgelegd in artikel 1.11 Wet Natuurbescherming bewerkstelligt dat eenieder die weet dat door zijn handelen of nalaten kan vermoeden dat dit negatieve gevolgen heeft voor Natura 2000-gebieden, een bijzonder natuurgebied of in het wild levende dieren en planten dit handelen of nalaten achterwege laat of maatregelen neemt om de gevolgen hiervan te beperken of voorkomen. Voor wat betreft het plangebied gaat het hier om een perceel met gras en enkele opgaande jonge boomaanplant waaraan geen bijzondere ecologische waarden zijn te verbinden. Daarbuiten zal worden ingezet op het verplanten van de jonge aanplant. Nadere ecologisch onderzoek is in dit geval niet zinvol.
Watertoets: Ruimtelijke ontwikkelingen mogen geen negatieve invloed hebben op het watersysteem in een peilgebied. Hierdoor is het overleggen met de waterbeheerder verplicht. Het plangebied ligt in het beheersgebied van het Wetterskip Fryslân. Om aan deze verplichting te voldoen is advies gevraagd van het Wetterskip. Geconstateerd wordt dat extra verharding ter grootte van circa 800 m² wordt gerealiseerd en dat de waterhuishoudkundige situatie verslechtert wanneer geen compenserende maatregelen worden getroffen. De compenserende maatregelen houdt in dat 80 m² aan waterberging wordt gecreëerd. Geconcludeerd wordt dat het plan niet tegen belemmeringen aanloopt vanuit waterhuishoudkundig oogpunt, aangezien in 2016 al een sloot is gegraven voor een deugdelijke perceelafscheiding met het nabijgelegen begraafplaats. De sloot wordt tevens aangemerkt als compensatie voor het plan van 80 m². Hiermee wordt voldaan aan de compensatienorm.
-
B.J. Schurerweg te Surhuisterveen
Op deze locatie wordt het schoolplein uitgebreid. Voor het overige worden geen nieuwe vormen van bebouwing toegestaan. Op basis van de VNG brochure dient de te hanteren afstand minimaal 10 meter ten opzichte van gemengd gebied. Hieraan wordt voldaan. Doordat er voor het overige geen bebouwing wordt mogelijk gemaakt doen zich geen belemmeringen voor.
2.3 Conclusie
Gelet op het voorgaande kan worden geconcludeerd dat het plan niet tegen belemmeringen aanloopt die zijn te relateren aan de verschillende planologisch relevante omgevingsaspecten.
Hoofdstuk 3 Juridische toelichting
3.1 Algemeen
Dit bestemmingslan is een partiële herziening van diverse bestemmingsplannen en de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding en regels. In de volgende paragrafen wordt nader ingegaan op de verbeelding en de regels.
Voor dit bestemmingsplan zijn de regels van de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2012 (SVBP 2012) toegepast. Met deze standaard worden de regels en de verbeelding zodanig opgebouwd en ingericht dat bestemmingsplannen goed met elkaar kunnen worden vergeleken.
Het bestemmingsplan wordt in digitale vorm vastgesteld, tegelijk met een verbeelding van het bestemmingsplan op papier. Als de digitale en papieren verbeelding tot interpretatieverschillen leiden, is de digitale verbeelding beslissend.
3.2 Regels
In de regels zijn de bestemmingen integraal opgenomen. Hierin zijn alleen wijzigingen aangebracht voor zover die nodig zijn om de gewenste ontwikkeling mogelijk te maken. Daarnaast zijn de standaardregels opgenomen, zoals die in ieder bestemmingsplan moeten worden opgenomen, zoals de anti-dubbeltelregel, het overgangsrecht en de slotregel.
Voor zover in dit bestemmingsplan wordt gesproken van bestaand, wordt onder de 'inwerkingtreding van dit plan' verstaan het tijdstip van de inwerkingtreding van het Veegplan.
3.3 Verbeelding
De verbeelding bevat een aantal bestemmingen. Deze bestemmingen geven de veranderingen op de verbeelding weer ten opzichte van de geldende plannen en de beheersverordening. Waar ter plaatse een (gekleurde) bestemming op de verbeelding is opgenomen, wordt de bestemming uit deze plannen en/of verordening geheel vervangen door de bestemming uit het veegplan (inclusief nieuwe aanduidingen waar nodig). Ook de voor dat bestemmingsvlak geldende functie- en gebiedsaanduidingen zijn weer opgenomen op de verbeelding; ook als hieraan niets is veranderd.
Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid
4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Dit veegplan is in het kader van de verplichting tot bestuurlijk overleg op grond van artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening rondgestuurd aan de overlegpartners. Eventuele reacties zullen in deze paragraaf worden samengevat.
4.2 Economische uitvoerbaarheid
De Grondexploitatiewet, als onderdeel van de Wro, stelt een gegarandeerd kostenverhaal als eis aan bestemmingsplannen. In het kader van de Grondexploitatiewet dient een exploitatieplan te worden opgesteld indien er sprake is van een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. Hiervan is met voorliggend bestemmingsplan sprake. De gronden zijn echter in eigendom van de gemeente. De gemeente gaat over tot het verhaal van de kosten bij verkoop van de gronden. Hiermee is anderszins voorzien in het kostenverhaal en behoeft geen exploitatieplan te worden opgesteld.