Inhoudsopgave
1.1 Planologisch bestaande situatie
2.1 Volkshuisvestelijke onderbouwing
Hoofdstuk 4 Juridische toelichting
5.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
5.2 Economische uitvoerbaarheid
Hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Planologisch bestaande situatie
Het voorliggende veegplan heeft betrekking op een vijftal verschillende plangebieden. Onderstaand worden de locaties genoemd waarop dit veegplan betrekking heeft en wordt het daar geldende bestemmingsplan puntsgewijs maar beknopt toegelicht.
-
Lutkepost in Buitenpost: hier geldt de beheersverordening dorpen Achtkarspelen (verbeelding: Buitenpost-Lutkepost). De beheersverordening is op 16 juni 2016 door de gemeenteraad vastgesteld. Op grond van deze verordening hebben de gronden de bestemming Woondoeleinden en zijn maximaal 12 woningen toegestaan. Het aantal woningen is geregeld door middel van een aanduiding. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Waling Dijkstrastraat 8 te Buitenpost: het bestemmingsplan dat hier geldt is 'Buitenpost - Dorp' vastgesteld op 3 februari 2011. Het betreffende stukje grond heeft hierin de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied'. Het betreft een stuk grond van ca. 215 m². Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering van het plan Lutkepost.
-
De Haven te Twijzel: voor deze locatie gelden twee bestemmingsplannen. Het water valt binnen het bestemmingsplan 'Buitengebied' vastgesteld op 6 maart 2014 en heeft de bestemming 'Water' en de dubbelbestemming 'Leiding - Riool'. De oever en de gronden voor de tuinen van de schepen vallen binnen de Beheersverordening dorpen Achtkarspelen vastgesteld op 16 juni 2016 en hebben de bestemmingen 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden (Verkeer - Verblijfsgebied)' en 'Agrarische doeleinden (Agrarisch)'.Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Fûgelkamp: Ook hier geldt de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. De betreffende gronden vallen deels binnen de bestemming 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden' en deels binnen de bestemming 'Maatschappelijke doeleinden' met de aanduiding 'begraafplaats'. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
B.J. Schurerweg te Surhuisterveen: voor deze locatie is het geldende planologische regime tevens de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. Het gaat om een weg die momenteel is bestemd als 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden'.
1.2 Nieuwe situatie
Nu duidelijkheid bestaat over de planologisch bestaande situatie wordt ingegaan op het planvoornemen zelf. Per locatie wordt een en ander toegelicht.
-
Lutkepost in Buitenpost: het is de bedoeling dat dertien in plaats van twaalf woningen kunnen worden gebouwd. Ten behoeve van dit voornemen bevat de verbeelding van dit veegplan, in afwijking op de beheersverordening, de aanduiding dat maximaal dertien woningen zijn toegestaan. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Waling Dijkstrastraat 8 te Buitenpost: het is de bedoeling dat het stukje Verkeer-Verblijfsgebied wordt herbestemd als 'Wonen'. Hierbij worden geen nieuwe bouwvlakken ingetekend, maar wordt een gebruik als bijbehorend tuin en/of erf toegestaan.
-
De Haven te Twijzel: het is de bedoeling dat binnen deze locatie ligplaatsen voor drie woonschepen worden toegestaan met daarbij behorende tuinen en schuurtjes. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
Fûgelkamp: het is de bedoeling dat de gronden worden gebruikt voor woningbouw. Hiermee is reeds rekening gehouden sinds 2013. De momenteel geldende bestemmingen worden gewijzigd naar de bestemming 'Wonen'. Ter plaatse worden, maximaal vier woningen in de vorm van een twee-onder-een-kapwoningen mogelijk gemaakt. Voor wat betreft parkeren wordt aangesloten bij de normering voor woningen.
-
B.J. Schurerweg te Surhuisterveen: bij deze locatie is het de bedoeling dat het schoolplein van de naburige school wordt uitgebreid. Hiertoe moet de geldende bestemming worden gewijzigd in de bestemming 'Maatschappelijk'. In een zelfstandig besluit zal, tegelijkertijd met de vaststelling van dit bestemmingsplan door de raad, de weg aan de openbaarheid worden onttrokken.
Hoofdstuk 2 Beleid
2.1 Volkshuisvestelijke onderbouwing
Fûgelkamp, Harkema
Het voorliggende bestemmingsplan maakt een ontwikkeling van 4 woningen aan de Fûgelkamp in Harkema mogelijk, in de vorm van 2x een 2-onder-1-kapwoning. Voor deze locatie is geen buitenstedelijk richtgetal benodigd, omdat de locatie ligt binnen Bestaand Stedelijk Gebied (BSG). Op dergelijke locaties kan plafondloos worden gebouwd. Daarnaast is een aantal van 4 woningen een beperkt aantal. Desalniettemin wordt hieronder de behoefte voor het plan volkshuisvestelijk onderbouwd.
Kwantitatieve behoefte
In het gemeentelijk Woningbouwprogramma 2014-2020, vastgesteld op 5 maart 2015, is aangegeven aan welke locaties woningbouwruimte wordt toegekend en in welke aantallen. De locatie Fûgelkamp Harkema is niet opgenomen in dit programma. Omdat de gemeente vanaf circa 2025 te maken krijgt met een afnemende woningbehoefte, veroorzaakt door huishoudenskrimp, is de behoefte aan extra plannen aan de woningvoorraad beperkt. Wanneer geredeneerd wordt vanuit het aantal woningen waaraan behoefte is, loopt de netto woningbehoefte in de periode tot 2025 in Harkema, op basis van verschillende prognoses en scenario’s, uiteen van 5 tot 65 woningen (Woningmarktanalyse Harkema, KAW juni 2016, Regionale Woningmarktanalyse, KAW juni 2017).
Kwantitatief aanbod
Om de behoefte aan een bepaald plan in beeld te kunnen brengen, dient de aantoonbare vraag verminderd te worden met het aanbod in planologische besluiten, ook als het feitelijk nog niet is gerealiseerd (harde plancapaciteit).
De harde plancapaciteit in Harkema is beperkt tot enkele woningen. Daarnaast is er een aantal woningbouwplannen in voorbereiding (zachte plancapaciteit). Hierbij gaat het om circa 50 woningen. Omdat een deel van deze plannen zich nog in de beginfase van de planvorming bevindt, is daadwerkelijke realisatie onzeker (planuitval). Daarnaast is het mogelijk bij deze plannen te sturen op aantal, segment en fasering. Uitgaande van de bovenkant van de bandbreedte, kan geconcludeerd worden dat het plan inspeelt op een kwantitatieve woningbehoefte. Daarnaast blijkt dat het plan inspeelt op een kwalitatieve woningbehoefte. Hierop wordt hierna ingegaan.
Kwalitatieve behoefte
De woningbouwlocatie bevindt zich in het dorp, in de nabijheid van voorzieningen. De kavels hebben een omvang van circa 330 m2. Dit maakt dat de woningen naar verwachting in het middensegment vallen en daardoor bereikbaar zijn voor een brede doelgroep. De woningen zijn met name geschikt voor (startende) gezinnen. Onder deze doelgroep is voorlopig nog behoefte aan passende woningen, omdat voormalige gezinnen (‘empty nesters’) en senioren eengezinswoningen bezet houden.
Het plan onderscheidt zich van andere woningbouwontwikkelingen in Harkema, die zich óf op het hogere segment richten (Wide Pet Zuid en Betonwei) óf op de (sociale) huursector (Nijebuorren 11 en de Gymzaal-/tennisbaanlocatie aan de Nijebuorren/ Nijkamp). Bovendien spelen deze plannen in op andere doelgroepen (m.n. senioren) en andere woningtypes (appartementen/grote vrijstaande woningen)
Op basis van bovenstaande onderbouwing kan geconcludeerd worden dat de behoefte aan de 4 woningen aan de Fûgelkamp in Harkema voldoende is.
Lutkepost Buitenpost
Op grond van het vaststelde bestemmingsplan zijn op deze locatie maximaal 12 woningen toegestaan. Het voorliggende bestemmingsplan maakt de realisatie van 13, in plaats van 12 woningen mogelijk, waardoor één woning extra aan de voorraad wordt toegevoegd. Ondanks dat deze locatie binnen de bebouwde kom ligt, valt deze buiten de contour Bestaand Stedelijk Gebied (BSG), wat betekent dat de extra woning ten laste komt van het buitenstedelijk richtgetal, waarvoor met de provincie een maximum overeengekomen is.
In het woningbouwprogramma 2014-2020, vastgesteld op 5 maart 2015, is vastgelegd aan welke plannen de woningbouwruimte wordt toegekend en in welke aantallen. Daarnaast zijn de posten ‘Buitengebied – flexibel’ en ‘Buitengebied – incidenteel’ opgenomen. Door de extra woning ten laste te laten komen van de post Buitengebied-flexibel, wordt ruimte geboden voor deze extra woning.
Uit de regionale woningmarktanalyse (KAW, juni 2017) blijkt dat Buitenpost een van de kernen in de regio is die voorlopig nog een groeiende woningbehoefte kent. Woningen op deze locatie vallen in het middensegment. Door een woning op deze plek toe te staan wordt ingespeeld op de behoefte van een brede doelgroep, waaronder gezinnen. Vanuit kwalitatief als kwantitatief oogpunt is er daarmee voldoende behoefte voor deze extra woning.
Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten
3.1 Inleiding
Met omgevingsaspecten wordt gedoeld op diverse omgevings- en milieuaspecten die op grond van wet- en regelgeving van invloed kunnen zijn op het gebruik van de in het plangebied liggende gronden, en/of waar de voorgenomen ontwikkelingen effect op kunnen hebben. Hierbij kan gedacht worden aan onderwerpen als bodem, water, archeologie, geluidhinder, luchtkwaliteit, externe veiligheid en ecologie. In dit hoofdstuk worden deze onderwerpen behandeld.
3.2 Toetsing
Lutkepost in Buitenpost
Momenteel geldt voor het plangebied de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. Deze beheersverordening continueert in feite het bestemmingsplan 'Buitenpost-Lutkepost' dat oorspronkelijk is vastgesteld op 23 april 2009. Dit bestemmingsplan maakte 174 nieuwe woningen mogelijk en heeft de gevolgen hiervan op de omgeving uitvoerig onderzocht. De toevoeging van 1 woning waarbij gebruik gemaakt wordt van het bestaande bouwvlak levert geen dusdanig gewijzigde omstandigheden op dat niet langer kan worden uitgegaan van het onderzoek dat destijds is verricht. Ook zal moeten worden aangesloten bij de welstandcriteria, gebiedstype 10, deze is als bijlage bij de toelichting opgenomen. Om die redenen wordt geconcludeerd dat er geen omgevingsaspecten zijn die in de weg staan aan het onderhavige planvoornemen.
-
Waling Dijkstrastraat 8 te Buitenpost
Er hoeven voor de uitbreiding van de woonbestemming ten koste van de verkeerbestemming geen nadere onderzoeken te worden uitgevoerd. Het betreft een stuk grond van ca. 215 m², dat enkel zal bijbehorende tuin en/of erf zal worden gebruikt. Er is geen bedrijvigheid in de omgeving aanwezig, waarmee in het kader van de milieuafstanden rekening moet worden gehouden. Voor het overige wordt geen nieuwe bebouwing mogelijk gemaakt. Het enige dat gebeurt is dat het stuk weg ter plaatse wordt verwijderd.
-
De Haven te Twijzel
Met het plan worden ligplaatsen voor woonschepen mogelijk gemaakt. Daarbij worden bijgebouwen bij de woonschepen mogelijk van max. 50 m², per woonschip, met een maximale goothoogte van 3 meter en bouwhoogte van 6 meter. De begrenzing van het perceel loopt tot de waterlijn. In verband met de ruimtelijke kwaliteit is bij de Woonschepenverordening een beeldkwaliteitskader (welstandscriteria) woonschepen vastgesteld. De woonschepen moeten aansluiten bij de welstandcriteria, objectgerichte criteria woonschepen. Deze is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd. Aan de hierin gestelde criteria dient het woonschip te voldoen. Deze aanpassing van het bestemmingsplan ziet toe op de formalisering van een reeds ingezette ontwikkeling om de haven hiervoor geschikt te maken. Om die reden wordt ook een reeds als groentetuin in gebruik genomen stukje weiland nu als ‘Tuin’ gekoppeld aan het plan. Voor wat betreft de bijgebouwen bij de woonschepen wordt aangesloten de welstandsnota en dan gebiedsnummer 16 Buitengebied.Vanwege het betrekkelijk ondergeschikte voornemen is het plan gerelateerd aan de omgevingsfactoren zoals beoordeeld in de vigerende bestemmingsplannen. Daaruit blijkt dat er geen bijzondere milieuaspecten aan de orde zijn.
Ecologisch onderzoek: Voor de betreffende locatie heeft wel een ecologische inventarisatie plaatsgevonden. Deze ecologische inventarisatie is als bijlage 3 bij de voorliggende toelichting opgenomen. Uit de inventarisatie blijkt dat op basis van de uitgevoerde ecologische inventarisatie, gezien de aangetroffen terreinomstandigheden en de aard van de ontwikkeling, een voldoende beeld van de natuurwaarden ontstaan.
Uit de ecologische inventarisatie is naar voren gekomen dat een aanvullend onderzoek in het kader van de Wnb of het provinciaal ruimtelijk natuurbeleid niet noodzakelijk is. Bij uitvoering van het plan dient lichtuitstraling richting de Twizelerfeart te worden voorkomen. Daarnaast dient bij de uitvoering van het plan rekening te worden gehouden met het broedseizoen van vogels. In dat geval is een ont-heffing van de Wnb voor soorten of een vergunning op grond van de Wnb voor gebieden op voor-hand niet nodig voor de beoogde activiteiten. De ontwikkeling is daarnaast op het punt van provinci-aal ruimtelijk natuurbeleid niet in strijd met de Verordening Romte Fryslân.
Op voorhand kan in redelijkheid worden gesteld dat natuurwet en -regelgeving de uitvoerbaarheid van het ruimtelijke plan niet in de weg staat.
-
Fûgelkamp
De richtafstand tot begraafplaats voor het aspect geluid is 10 meter op basis van de VNG brochure Milieuzoneringen en bedrijven (milieucategorie 1). De feitelijke afstand van de geplande woningen tot de grens van de begraafplaats bedraagt minder dan de richtafstand. Deze begraafplaats kent een geringe capaciteit en zal derhalve zelden tot geluidsoverlast leiden.Door het gebruik van omheiningen en groenafscheidingen zijn kleinere afstanden ook toelaatbaar. Hieraan zal ruimschoots worden voldaan.
De aanwezigheid van de begraafplaats vorm daarmee geen belemmering voor de woonbestemming. Er is verder geen bedrijvigheid in de omgeving aanwezig, waarmee in het kader van de milieuafstanden rekening moet worden gehouden.
Archeologie geen nadere onderzoeken noodzakelijk (zowel niet voor steentijd als ijzertijd). Dit blijkt uit de provinciale FAMKE kaarten.
Figuur 1, FAMKE kaart steentijd-bronstijd (bron: fryslan.maps.arcgis.com)
Figuur 2, FAMKE kaart ijzertijd-middeleeuwen (bron: fryslan.maps.arcgis.com)
Op voorhand is er geen belemmering vanuit het aspect bodem,
Met de aanvraag voor omgevingsvergunning zal middels een bodemrapport moeten worden aangetoond dat de beoogde functies zich er kunnen vestigen.
Uit de risicokaart blijkt dat zich in de omgeving van de locatie geen risicobronnen bevinden. Ook wordt geen risicobron toegevoegd. Hierdoor doen zich vanuit het perspectief externe veiligheid geen belemmeringen voor.
De weg de Fûgelkamp die langs het plangebied loopt is een 30 km/u weg. De Wet geluidhinder verplicht in dit geval daarom niet tot akoestisch onderzoek. Voor het overige zijn er tevens geen andere geluidsbronnen aanwezig waarvoor akoestisch onderzoek is vereist.
Stedenbouwkundig is de locatie geschikt: De locatie is gesitueerd aan een bestaande ontsluitingsweg en de verkaveling sluit goed aan bij de bestaande bebouwingsstructuur in de directe omgeving. De woningbouwlocatie bevindt zich in het dorp, in de nabijheid van voorzieningen. De kavels hebben een omvang van circa 330 m2. Dit maakt dat de woningen naar verwachting in het middensegment vallen en daardoor bereikbaar zijn voor een brede doelgroep. De woningen zijn met name geschikt voor (startende) gezinnen. Onder deze doelgroep is voorlopig nog behoefte aan passende woningen, omdat voormalige gezinnen (‘empty nesters’) en senioren eengezinswoningen bezet houden.
Het plan onderscheidt zich van andere woningbouwontwikkelingen in Harkema, die zich óf op het hogere segment richten (Wide Pet Zuid en Betonwei) óf op de (sociale) huursector (Nijebuorren 11 en de Gymzaal-/tennisbaanlocatie aan de Nijebuorren/ Nijkamp). Bovendien spelen deze plannen in op andere doelgroepen (m.n. senioren) en andere woningtypes (appartementen/grote vrijstaande woningen)
Er kan geconcludeerd worden dat de behoefte aan de 4 woningen voldoende is.
De woningen moeten aansluiten bij de welstandcriteria, gebiedstype 10, deze is als bijlage bij de toelichting opgenomen.
Veranderingen in de luchtkwaliteit worden grotendeels veroorzaakt door de toename van het verkeer. Als aannemelijk is dat er geen sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde, vormen luchtkwaliteitseisen in beginsel geen belemmering voor het project. In dit geval is er van een feitelijke of dreigende overschrijding geen sprake. In de provincie Fryslân zijn de achtergrondconcentraties PM10 en NO2 laag. De afgelopen jaren zijn berekeningen uitgevoerd voor verschillende provinciale wegen met de hoogste verkeersintensiteiten. De uitkomsten hiervan geven aan dat de grenswaarden niet worden overschreden. Nu op de drukste wegen in onze provincie de grenswaarden niet worden overschreden kan gelet op de verkeersintensiteit. Rondom het betreffende gebied aan de Fûgelkamp wordt geconcludeerd dat een overschrijding van grenswaarden niet te verwachten is.
Ecologisch onderzoek: de zorgplicht die staat vastgelegd in artikel 1.11 Wet Natuurbescherming bewerkstelligt dat eenieder die weet dat door zijn handelen of nalaten kan vermoeden dat dit negatieve gevolgen heeft voor Natura 2000-gebieden, een bijzonder natuurgebied of in het wild levende dieren en planten dit handelen of nalaten achterwege laat of maatregelen neemt om de gevolgen hiervan te beperken of voorkomen. Voor wat betreft het plangebied gaat het hier om een perceel met gras en enkele opgaande jonge boomaanplant waaraan geen bijzondere ecologische waarden zijn te verbinden. Daarbuiten zal worden ingezet op het verplanten van de jonge aanplant. Nadere ecologisch onderzoek is in dit geval niet zinvol.
Watertoets: Ruimtelijke ontwikkelingen mogen geen negatieve invloed hebben op het watersysteem in een peilgebied. Hierdoor is het overleggen met de waterbeheerder verplicht. Het plangebied ligt in het beheersgebied van het Wetterskip Fryslân. Om aan deze verplichting te voldoen is advies gevraagd van het Wetterskip. Geconstateerd wordt dat extra verharding ter grootte van circa 800 m² wordt gerealiseerd en dat de waterhuishoudkundige situatie verslechtert wanneer geen compenserende maatregelen worden getroffen. De compenserende maatregelen houdt in dat 80 m² aan waterberging wordt gecreëerd. Geconcludeerd wordt dat het plan niet tegen belemmeringen aanloopt vanuit waterhuishoudkundig oogpunt, aangezien in 2016 al een sloot is gegraven voor een deugdelijke perceelafscheiding met het nabijgelegen begraafplaats. De sloot wordt tevens aangemerkt als compensatie voor het plan van 80 m². Hiermee wordt voldaan aan de compensatienorm.
-
B.J. Schurerweg te Surhuisterveen
Op deze locatie wordt het schoolplein uitgebreid. Voor het overige worden geen nieuwe vormen van bebouwing toegestaan. Op basis van de VNG brochure dient de te hanteren afstand minimaal 10 meter ten opzichte van gemengd gebied. Hieraan wordt voldaan. Doordat er voor het overige geen bebouwing wordt mogelijk gemaakt doen zich geen belemmeringen voor.
3.3 Conclusie
Gelet op het voorgaande kan worden geconcludeerd dat het plan niet tegen belemmeringen aanloopt die zijn te relateren aan de verschillende planologisch relevante omgevingsaspecten.
Hoofdstuk 4 Juridische toelichting
4.1 Algemeen
Dit bestemmingsplan is een partiële herziening van diverse bestemmingsplannen en de beheersverordening dorpen Achtkarspelen. Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding en regels. In de volgende paragrafen wordt nader ingegaan op de verbeelding en de regels.
Voor dit bestemmingsplan zijn de regels van de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2012 (SVBP 2012) toegepast. Met deze standaard worden de regels en de verbeelding zodanig opgebouwd en ingericht dat bestemmingsplannen goed met elkaar kunnen worden vergeleken.
Het bestemmingsplan wordt in digitale vorm vastgesteld, tegelijk met een verbeelding van het bestemmingsplan op papier. Als de digitale en papieren verbeelding tot interpretatieverschillen leiden, is de digitale verbeelding beslissend.
4.2 Regels
In de regels zijn de bestemmingen integraal opgenomen. Hierin zijn alleen wijzigingen aangebracht voor zover die nodig zijn om de gewenste ontwikkeling mogelijk te maken. Daarnaast zijn de standaardregels opgenomen, zoals die in ieder bestemmingsplan moeten worden opgenomen, zoals de anti-dubbeltelregel, het overgangsrecht en de slotregel.
Voor zover in dit bestemmingsplan wordt gesproken van bestaand, wordt onder de 'inwerkingtreding van dit plan' verstaan het tijdstip van de inwerkingtreding van het Veegplan.
4.3 Verbeelding
De verbeelding bevat een aantal bestemmingen. Deze bestemmingen geven de veranderingen op de verbeelding weer ten opzichte van de geldende plannen en de beheersverordening. Waar ter plaatse een (gekleurde) bestemming op de verbeelding is opgenomen, wordt de bestemming uit deze plannen en/of verordening geheel vervangen door de bestemming uit het veegplan (inclusief nieuwe aanduidingen waar nodig). Ook de voor dat bestemmingsvlak geldende functie- en gebiedsaanduidingen zijn weer opgenomen op de verbeelding; ook als hieraan niets is veranderd.
Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid
5.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
In het kader van de inspraak heeft het voorontwerp-bestemmingsplan ‘Veegplan’, dat in een planologische regeling voorziet voor een vijftal locaties in de gemeente Achtkarspelen, in de periode van 28 juni tot en met 25 juli 2018 ter visie gelegen. Binnen deze periode is één inspraakreactie bij de gemeente binnengekomen. Daarnaast is het voorontwerp opgestuurd naar de overlegpartners: In dit geval de provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân. Van de provincie Fryslân is een overlegreactie ontvangen.
De betreffende inspraakreactie en overegreactie kunnen desgewenst ingezien worden op het gemeentehuis.
Hieronder wordt ingegaan op de verschillende punten, zoals die zijn genoemd in de inspraak- en in de overlegreactie. Deze zijn kort samengevat en daaronder van een gemeentelijke reactie voorzien.
5.1.1 Inspraakreactie
Inspraakreactie omwonenden Fûgelkamp (7 adressen)
De inspraakreactie van 18 juli 2018 richt zich tegen de locatie Fûgelkamp in Harkema, waarvoor in het voorontwerp-bestemmingsplan een woonbestemming is opgenomen voor 2 x 2^kap woningen. Eerder hebben de omwonenden (7 adressen) hun bezwaren ook kenbaar gemaakt en deze worden onverkort gehandhaafd, zo is te lezen in de inspraakreactie van 18 juli 2018.
Eerder hebben de omwonenden van de Fûgelkamp tijdens verschillende momenten de volgende (bezwaar)punten aangedragen met betrekking tot nieuwe woningbouw aan de Fûgelkamp:
-
In de brief van 18 juli 2016 van de omwonenden (zelfde 7 adressen) worden de volgende bezwaren genoemd: De bestemming is begraafplaats; de verwachting was/ is dat deze bestemming in stand blijft. Het adres Fûgelkamp 13 wordt volledig ingebouwd, andere woningen raken hun vrije uitzicht kwijt en er ontstaat een hogere verkeersintensiteit. Daardoor is er derving van het woongenot.
-
De brief van 6 juni 2017 is dezelfde als die van 18 juli 2016.
-
De brief van de zeven adressen omwonenden die gestuurd is in verband met de informatiecarrousel van de gemeenteraad op 24 mei 2018. Hierin staan dezelfde argumenten als in de brief van 18 juli 2016. Als extra wordt in de brief van 24 mei genoemd: Er verdwijnt een heel stuk groen uit de wijk, een speelvoorziening voor de kinderen verdwijnt (voetballen, tennissen, gymnastieken etc., verder geen mogelijkheden om te spelen) en wat zijn de gevaren betreft de kwaliteit van het slootwater?
-
De brief met de inspraakreactie aan de gemeenteraad van 31 mei 2018. Hierin wordt als extra aangevoerd: Woningbouw werd een optie toen de gemeente eigenaar werd van de gronden; voor bouwbedrijf U. Veenstra was er destijds geen mogelijkheid voor woningbouw.
Er is geen uitnodiging van de gemeente geweest over de invulling van het plan of een mogelijkheid om de bezwaren toe te lichten. Volgens de betreffende omwonenden zou de begrafenisvereniging volgens het koopcontract geen bezwaar mogen maken. Verder geven de betreffende omwonenden aan dat de gewijzigde bestemming ook voorziet ook in aanleg van een sloot. Zij waarschuwen in dat verband voor het gevaar voor verdrinkingen van kinderen.
Wij gaan hieronder op de verschillende genoemde (bezwaar)punten in.
-
De omwonenden wijzen in hun inspraakreactie op de plotselinge koerswijziging van de gemeente ten aanzien van de bestemming. De verwachting van omwonenden was/ is dat het betreffende perceel bestemd was voor de uitbreiding van de begraafplaats. Is er een financieel motief, zo vragen de omwonenden zich af?
Reactie gemeente
De grond is in 2013 aangekocht door de gemeente uit de failliete boedel van bouwbedrijf U. Veenstra met het doel om hier, aan de Fûgelkamp, woningbouw mogelijk te maken. In een bestemmingsplan, die de wettelijke bestemmingsplanprocedure moet doorlopen, moet dit planologisch-juridisch worden geregeld.
In het verleden waren de betreffende gronden aan de Fûgelkamp bestemd voor de uitbreiding van de begraafplaats. Sinds de aankoop van de gronden door de gemeente is vervolgens het grootste deel verkocht aan de begrafenisvereniging. Het deel, direct aan de Fûgelkamp, is destijds (2013) gereserveerd voor mogelijke woningbouw. Door de toegenomen vraag naar woningen de laatste 2 jaar en de woningbouwopgave, waarbinnen de 2 x 2^onder een kap woningen passen, is besloten de woningen binnen dit veegplan mogelijk te maken.
Bestemmingen worden in de loop der tijd vaak gewijzigd. In zijn algemeenheid kan dan ook niet verwacht worden dat bestemmingen altijd hetzelfde blijven; er kunnen aan een bestemmingsplan dan ook geen blijvende rechten worden ontleend. Er geldt ook geen recht op vrij uitzicht. In een dorp kunnen zich ontwikkelingen voordoen die leiden tot een veranderingen, ook wat het uitzicht betreft.
-
De omwonenden zijn niet overtuigd van de noodzaak om een viertal nieuwe woningen te bouwen aan de Fûgelkamp
Reactie gemeente
In de toelichting van het (ontwerp) bestemmingsplan wordt nader op het volkshuisvestelijke aspect (kwantitatief en kwalitatief) ingegaan. Daarnaar wordt hier verwezen. Daarnaast is ook in de toelichting weergegeven dat de locatie stedenbouwkundig geschikt is: De locatie is gesitueerd aan een bestaande ontsluitingsweg en de verkaveling sluit goed aan bij de bestaande bebouwingsstructuur in de directe omgeving. De woningbouwlocatie bevindt zich in het dorp, in de nabijheid van voorzieningen. Gelet op de doelgroep voor de woningen is de omvang van de individuele kavels van ca. 335 m2 passend. Dit is voor woningen, die naar verwachting in het middensegment vallen, een zeer normale kavelomvang.
De gemeentelijke woningbouwopgave is een belangrijk algemeen belang. De gemeente draagt op deze manier bij om woningbouw mogelijk te maken binnen het bestaande stedelijk gebied.
Binnen het bestaande stedelijke gebied (de zgn. BSG contour) kan in principe plafondloos worden gebouwd. Dit past in het overheidsbeleid om uit een oogpunt van zorgvuldig ruimtegebruik het buitengebied zo veel mogelijk te ontzien bij nieuwe bouwplannen en deze zoveel mogelijk binnen de bestaande kernen te concentreren, zoals hier het geval is. De vier woningen zijn gereserveerd in het Woningbouwprogramma 2014-2020 en worden meegenomen in de actualisatie van het Woningbouwprogramma (2019).
Overigens worden de gronden van de oude tennisbaan en het oude gymnastieklokaal in Harkema al ingevuld met sociale huurwoningen (corporatiewoningen).
-
Volgens de omwonenden zal de leefbaarheid in de buurt aanzienlijk verslechteren als er woningbouw op de groenstrook plaatsvindt. Het wordt overvol met vier huizen op een relatief klein perceel.
Reactie gemeente
Het is duidelijk dat het voller met woningen wordt. Dat het overvol wordt, vindt de gemeente niet. Het betreft een woonbuurt met 2^1 kap woningen, maar ook vrijstaande woningen met grote tuinen. Ook blijft er voldoende groen in de omgeving over.
De verkeersintensiteit zal iets toenemen, maar deze toename is gelet op weginfrastructuur die hoort bij een woonwijk niet dusdanig dat sprake zal zijn van een onaanvaardbare toename van wegverkeer in de wijk. De toename is voor 4 woningen beperkt en gelet op het feit dat het hier om een woonwijk gaat met een voldoende ontsluiting, zal dit niet leiden tot een onacceptabele situatie.
Voor de woningen aan de Fûgelkamp geldt een norm van 1,8 parkeerplaats per woning. Omdat de woningen een eigen oprit (met garage) krijgen (is 4 x 1 parkeerplaats), zullen in het openbaar gebied nog 0,8 x 4 = 4 parkeerplaatsen gecreëerd moeten worden. Dit kan in de omgeving van de nieuwbouw, zoals bij de achteringang van de begraafplaats (graskeien). In overleg met de omwonenden kan dit bij de inrichting van het gebied binnen de keerlus worden besproken.
-
De omwonenden geven aan dat het gespreksverslag nog niet is opgestuurd.
Reactie gemeente
Het definitieve gespreksverslag is begin september 2018 opgestuurd naar de omwonenden en de raadsleden. De wethouder heeft de besproken punten/ afspraken al wel benoemd tijdens de raadsvergadering van 21 juni 2018.
-
De omwonenden gaan in hun inspraakreactie nog in op de overeenkomst, die is gesloten tussen de gemeente en de begrafenisvereniging Memento Mori.
Reactie gemeente
De gemeente heeft maximale ruimte tegen een acceptabele grondprijs aan de begrafenisvereniging Memento Mori grondprijs willen bieden en daarom de geprojecteerde kavels voor een zo groot mogelijk deel op oorspronkelijk bij de gemeente in eigendom zijnde grond geprojecteerd. Contractueel liggen de afspraken met Memento Mori vast in de met de gemeente gesloten koopovereenkomst. In de koopovereenkomst uit 2013 is geen bepaling opgenomen over het niet mogen indienen van een bezwaarschrift tegen de vier beoogde woningen aan de Fûgelkamp, zoals de omwonenden aangeven. In de koopovereenkomst is onder artikel 12 alleen aangegeven:
“Het is de kopers bekend dat de verkoper tussen de nieuwe grens van het aan te kopen perceel en de Fûgelkamp 2 x 2 onder 1 kap wil laten bouwen, e.e.a. op bijgaande tekening schetsmatig aangegeven. De verkoop van het onderhavige perceel maakt onderdeel uit van deze ontwikkeling.”
Uit onderzoek in het gemeentelijk archief naar de stukken met betrekking tot de plannen van bouwbedrijf U. Veenstra is niet gebleken van een aanvraag van het bouwbedrijf, waarin hij plannen voorstelt of een verzoek bij de gemeente neerlegt voor woningen op de betreffende locatie aan de Fûgelkamp.
-
De omwonenden vinden de geplande kavels zodanig ondiep dat ze dicht op de begraafplaats komen (grafrust).
Reactie gemeente
De term grafrust wordt in het algemeen gebruikt als een graf een bepaalde periode niet wordt geruimd. Dat is hier niet aan de orde; er worden geen graven geruimd ten behoeve van de woonbestemming. Als door insprekers gedoeld wordt op de relatief kleine afstand tussen de voorziene woningen en de begraafplaats dan het volgende.
In het kader van het bestemmingsplan moet worden bezien of de bouw- en gebruiksmogelijkheden voor gronden in de directe nabijheid van een begraafplaats met de aanwezigheid van die begraafplaats verenigbaar zijn te achten. Het gebruik van de betrokken gronden dient elkaar in het bijzonder vanuit het oogpunt van geluid en zicht zo weinig mogelijk negatief te beïnvloeden. Bij de beoordeling daarvan zijn de maximale mogelijkheden van het bestemmingsplan uitgangspunt. Het toegestane gebruik van woningen en begraafplaats botst niet met elkaar. Een gebruik als woning verstoort niet de rust en ingetogenheid van een begraafplaats.
In de uitgave 'Bedrijven en milieuzonering' die door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in overleg met het ministerie van VROM is samengesteld, wordt gesproken van een minimale afstand van 0 tot 10 meter. Het aanhouden van deze afstand dient om de begraafplaats te beschermen voor overlast van omliggende functies. Hierbij moet gedacht worden aan visuele overlast (privacy) en rust op de begraafplaats, maar die is al te voorkomen door een haag of muur. Vandaar de mogelijke afstand van (bijna) 0 meter. Er ligt verder een sloot met een heg/ groenstrook rond de begraafplaats.
In het Besluit op de lijkbezorging staat alleen dat de afstand van een graf tot de erfafscheiding van de begraafplaats minimaal een meter moet zijn (art.6). Er gelden geen wettelijke (minimale) afstanden tussen een woning en een begraafplaats. De afstand kan in het kader van de toepassing van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (zie hierboven) door gemeenten in een bestemmingsplan worden bepaald.
Ten aanzien van de afstand tussen de begraafplaats en de beoogde woningen oordeelt de gemeente dat de aangehouden afstanden voldoende zijn om de rust en privacy over en weer te waarborgen.
-
De omwonenden geven aan dat er minder/ geen speelmogelijkheid en minder groen in de omgeving is door de beoogde woningbouw.
Reactie gemeente
Rond de Fûgelkamp is aan de Klyster een speelveld, dat ligt op ca. 150 meter van de betreffende gronden voor de beoogde woningbouw. Een speeltuin is aanwezig aan de Boekweitstrjitte. De speelmogelijkheden verminderen, vooral in de directe omgeving van de omwonenden. Hierbij moet worden opgemerkt dat de betreffende gronden in het huidige bestemmingsplan ook al niet zijn bestemd als groenbestemming, maar een maatschappelijke bestemming (deels) en een bestemming ten behoeve van verkeers- en verblijfsdoeleinden (deels) hebben.
Daarnaast heeft de gemeente tijdens gesprekken op 18 juni 2018 en 15 november 2018 met een delegatie van de insprekers afgesproken dat er met de omwonenden gekeken zal worden naar mogelijkheden, waardoor het vierkant binnen de keerlus wel geschikt gemaakt zou kunnen worden voor speelactiviteiten. Als andere mogelijkheid voor het vierkant binnen de keerlus is vanuit de gemeente geopperd om daar iets in het kader van groenvoorziening te realiseren.
De insprekers hebben daarop aangegeven dat ze wel willen meepraten over de inrichting van het gebied (bijv. parkeren, groenaanleg, speelvoorziening) op het moment dat het bestemmingsplan onherroepelijk is; nu nog niet omdat verwachtingen met betrekking tot de eindsituatie nu nog te ver uit elkaar liggen. Omwonenden hebben bovendien nog niet over de inrichting van het gebied nagedacht.
-
De omwonenden maken zich zorgen om de kwaliteit van het grondwater en het gevaar van het slootwater voor kinderen
Reactie gemeente
Er is de gemeente geen onderzoek bekend waaruit blijkt dat grondwater en oppervlaktewater in sloten naast begraafplaatsen aantoonbare verontreiniging of ziekteverwekkende stoffen bevatten. De ons bekende onderzoeken tonen geen relatie aan. Ziektekiemen kunnen in de grond, mede door de diepte van begraving, slechts zeer korte tijd voortleven.
Voor wat betreft de sloten rond de begraafplaats in Harkema is er geen aanleiding om deze te onderzoeken. De sloot achter de beoogde woningbouw staat doorgaans leeg en bij regenval heeft de sloot een goede doorstroming in noordoostelijke richting. Het gevaar voor spelende kinderen uit de omgeving, die in sloot kunnen vallen is daarmee zeer beperkt.
5.1.2 Overlegreactie
Overlegreactie van de provincie Fryslân
De provincie Fryslân voert twee punten aan in haar reactie van 17 juli 2018. Het eerste gaat over de woningbouw. De provincie geeft aan dat de 8 woningen in het Veegplan (waarvan de 4 aan de Fûgelkamp) in het gemeentelijk woonprogramma dienen te worden opgenomen.
Daarnaast adviseert de provincie om voor de locatie van de woonschepenligplaats een ecologisch onderzoek uit te voeren.
Reactie gemeente
Ten aanzien van woonschepenligplaats is een ecologisch onderzoek uitgevoerd. Hieruit is naar voren gekomen dat het bestemmingsplan voor wat betreft de ecologische aspecten uitvoerbaar is. In de conclusie van de Ecologische Inventarisatie is namelijk het volgende geconcludeerd:
“Op basis van de uitgevoerde ecologische inventarisatie is gezien de aangetroffen terreinomstandigheden en de aard van de ontwikkeling een voldoende beeld van de natuurwaarden ontstaan.
Uit de ecologische inventarisatie is naar voren gekomen dat een aanvullend onderzoek in het kader van de Wnb of het provinciaal ruimtelijk natuurbeleid niet noodzakelijk is. Bij uitvoering van het plan dient lichtuitstraling richting de Twizelerfeart te worden voorkomen. Daarnaast dient bij de uitvoering van het plan rekening te worden gehouden met het broedseizoen van vogels. In dat geval is een ontheffing van de Wnb voor soorten of een vergunning op grond van de Wnb voor gebieden op voorhand niet nodig voor de beoogde activiteiten. De ontwikkeling is daarnaast op het punt van provinciaal ruimtelijk natuurbeleid niet in strijd met de Verordening Romte Fryslân.
Op voorhand kan in redelijkheid worden gesteld dat natuurwet en -regelgeving de uitvoerbaarheid
van het ruimtelijke plan niet in de weg staat.”
Voor wat betreft de acht woningen geldt dat deze zijn gereserveerd en worden meegenomen in de actualisatie van het Woningbouwprogramma (2019) incl. de drie woonboten aan De Haven in Twijzel. Voor het overige wordt verwezen naar de volkshuisvestelijke onderbouwing in paragraaf 2.1 van de voorliggende toelichting.
5.2 Economische uitvoerbaarheid
De Grondexploitatiewet, als onderdeel van de Wro, stelt een gegarandeerd kostenverhaal als eis aan bestemmingsplannen. In het kader van de Grondexploitatiewet dient een exploitatieplan te worden opgesteld indien er sprake is van een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. Hiervan is met voorliggend bestemmingsplan sprake. De gronden zijn echter in eigendom van de gemeente. De gemeente gaat over tot het verhaal van de kosten bij verkoop van de gronden. Hiermee is anderszins voorzien in het kostenverhaal en behoeft geen exploitatieplan te worden opgesteld.